Ukens motto var: alle valg hun tar bort fra forstyrrelser skal belønnes og vi skal få mer flyt på fri ved foten.
-Vi har trent mye på forstyrrelser, både når vi leker og når vi trener. På fellesdekken har jeg virkelig utfordret henne og har fått belønnet mange fine valg, det eneste vi har igjen å trene på er å la henne ligge 1 min, få noen til å kalle inn hunden sin og belønne at hun blir liggende.
-Idag for første gang lå hun 2 min sammengende vedsiden av nemo uten å velte over på skinka
-Jeg har forandret litt på treningsmåten min. Nå skal hun ikke vite NÅR belønningen kommer, hun skal bare vite AT den kommer. Så istedenfor å belønne etter hver øvelse og øke en øvelse av gangen så har jeg begynt å bli litt mer uforutsigbar. Jeg går dekk fra holdt, litt fri ved fot, setter henne ifra meg for en innkalling og belønnet! Første gangene så hun ut som hun lurte på hva i all verden jeg drev med. MEN, og det er et stort men, jeg syns å merke at hun er blitt mer ivrig på å holde styr på hvor jeg er og hva jeg gjør. Hun er ikke SÅ gira på å ta seg noen runder på egen hånd lengre og hun ser mye mer oppmerksom ut når vi trener. Jeg håper at det holder seg, bank i bordet!

Nemo har begynt å apporter bare med den ene hjørnetanna. Jeg har prøvd en del rart, men hvis det er noe han ikke helt skjønner på gang så blir han veldig emo og klarer nesten ikke holde imot på apporten. Nå har vi jobbet en del med bare grepet og så tror jeg resten løser seg når vi finner en annen apport, min har nemlig bare en tynn stang i midten, nesten som en vektløfter stang.
Innkalling med stå er veldig fin med avstandsbelønning, så nå må jeg bare finne på en måte å fade den ut på. Kanskje jeg skal gjemme den blant publikum uten at han ser det og så sende han ut, eller så bare gambler jeg på å trene med avstandsbelønning frem til søndag og håper på at det går.
Det eneste nemo ikke har trent på enda er fellesdekk med skjult fører, kanskje på tide å ta en økt med det idag.


2 responses to this post.

  1. Posted by Lise on 24/09/2008 at 17:58

    Gleder meg veldig til å se deg konkurrere til søndag, det skal bli skikkelig inspirerende 🙂

    Svar

  2. Lycka till på söndag och träna mycket på platsliggningen med dold förare.

    Svar

Legg igjen en kommentar

