Kursdag to

<a href=»https://behavoristen.files.wordpress.com/2008/10/img_3942.jpg»&gt;

Dagen igår startet med sol, deilig kald høstluft og en fotosession inne i leiligheten. Vi fikk et par bra bilder av oss selv før vi ble overfalt av en vill og gal jaktlabbe som ikke hadde tenkt å bare sitte å se på. Jeg prøvde alt jeg kunne å få noen bra bilder av kristine og milli også, men på de fleste bildene ser man bare en gul uklar masse som er på vei ut eller inn av bildet eller over kristine.

Idag startet vi med å snakke litt om hva slags rutiner man lager seg på konkurranse, både før under og etter. Dette er jo ting jeg har tenkt litt på fra før, men nå tror jeg at jeg skal bli enda mer bevisst på det. Fordelen med å ha startet nå er jo at jeg har fått testet ut litt hva som funker og ikke før hun skal gå, både i dagene før og under oppvarmingen.
Maria sa noe smart at hvis det er et moment hunden er usikker på skal man varme opp med det slik at hunden har det friskt i minne når dere går inn. Absolutt noe å tenke på.

Jeg ville ha hjelp til apporteringen vår og neseprøven. Apporteringen ser helt grei ut, men jeg ønsker meg enda mer fart og eksplosivitet! Her ser dere apporteringen når Kry var 4 mnd
på noen av repetisjonene der er hun borti med labbene først og hun har ikke verdens raskeste opptak, i tillegg skal jeg trene mer på høyere fart inn.

For å få raskere opptak skulle jeg sitte nede med apporten i den ene hånden, klikke og belønne med leke de gangene hun gikk direkte bort og grep og ta vekk apporten om hun var borti med labbene eller ikke tok et bra grep med en gang.
Jeg tror jeg skal prøve å filme litt når jeg trener på dette, for det er mye lettere enn å forklare det.

Neseprøven skal jeg trene inn etter denne metoden.
1. Lær hunden å fryse nesen mot en post it lapp
2. Fest post it lappen på en pinne du har tatt på, det skal være mest lukt på pinnen
3. Klipp lappen i stadig mindre deler slik at den tilslutt bare markerer rett pinne med nesen
4. De andre pinnene skal ligge ute hele tiden
5. Kjør mange repetisjoner uten lapp med andre som har tatt på de andre pinnene
6. Når markeringen er sikker i disse situasjonene kan du legge til apporteringen. Som regel holder det med å vente hunden ut litt, om den er glad i å apportere er det raskt å få det frem her også.

Jeg synes dette virket som en smart og bra måte og skal teste litt ut og se om det er noe som passer for oss.

Jeg fikk også hjelp til innkalling med stå, og fikk tips om å lære inn hopp istedenfor stå. Det ser mye mer flashy ut om hunden hopper litt opp og lander pang med begge forbena plantet i bakken.
Kommer tilbake med mer beskrivelser av hvordan vi har trent inn det etter hvert, men hvis vi får det til kommer vi til å få en rå innkalling med stå 🙂

4 responses to this post.

  1. Takk for en kjempefin helg! Kan du ikke legge ut en film når du shaper hoppet til innkalling med stå? Jeg var borte når dere kjørte det i praksis og skulle gjerne sett hvordan det kan se ut:)

    Svar

  2. Posted by behavoristen on 06/10/2008 at 11:41

    jo det skal jeg prøve på 🙂

    Svar

  3. Det med hopp i innkalling höres spennende ut,gleder meg til närmere forklaring!

    Svar

  4. Posted by Lisa on 09/10/2008 at 07:00

    Hei Siv og takk for sist!
    Du tok ikke tilfldigvis noen bilder av Eliver i helgen?
    Jeg klarte å ta hele 2 (to!!!) bilder i helgen….hehe, ikke no sæli!
    Hilsen Lisa
    -Eliver hilser til Kry 😉

    Svar

Legg igjen en kommentar

