Ruta

Nå har vi som sagt endelig kommet et steg videre på rutatreningen. I helgen benyttet jeg anledningen til å få ekstra masse tips av Fanny ettersom det var hun som fant på metoden.
I starten satt jeg opp en firkant av pvc rør(til en formue fra Biltema) og trente på samme måte som når jeg trener burleker. Når hunden skjønner den skal gå inn i firkanten og bli til du sier fri sender jeg den fra alle forskjellige sider og uansett hva jeg gjør, holder frem godbit, står litt vendt andre veien osv.
Så satt jeg på kjegler og begynte å sende fra avstand, her er det viktig å variere og flytte ruta ofte så ikke hunden går mot et spesielt punkt. Det blir på samme måte som når man trener signalkontroll. Man forandrer på alt annet utenom signalet så hunden skjønner at det kun er synet av de fire kjeglene som er det samme hele tiden og betyr spring for harde livet.
På Søndag begynte vi å ta bort sider, på filmen er det to igjen men rett etter vi var ferdig å filme tok jeg vekk enda en til og til sist flyttet jeg ruta og tok vekk alle. Det ble litt vanskelig med to nye kriterier, så jeg må nok bruke enda litt mer tid på å ta vekk alle sidene slik at hun får en større forståelse for hva hun skal.
Planen fremover blir
1. Varier avstand, langt ifra og flere sider, korte avstander og få sider
2. Begynne å stille henne med stå når hun har god fart inn
3. Sette på kommmando og kunne sende henne inn uansett hvor jeg står, at ikke jeg bare sender fra min side

Her er to videoer, .På den siste filmen er krierier at hun må være innenfor den tenkte firkanten og velge å stå, hun legger seg ned noen ganger men da bare venter jeg til hun velger å reise seg eller går ut og prøver igjen.
Merk merk! Den første videoen er av det gamle kamera, den neste av det nye
Noen som ser forskjell på film kvaliteten!

5 responses to this post.

  1. Posted by Hilde og Zoran on 16/10/2008 at 07:46

    Veldig bra jobbet du er dyktig altså. Synes vel ikke at det var så stor forskjell på videoklippa. 🙂 skjønner hvorfor behovet for nytt kamera kom. Nå går det jo ann og se litt detajer også. 🙂

    Svar

  2. Posted by Sara on 16/10/2008 at 09:36

    Vilket spännande sätt att lära in rutan. Det är ju det svåraste momentet i lydnaden känns det som. Och det är ju viktigt för det ger ju en fasligt massa poäng:) Har också gått för Fanny, hon är så duktig!! Fin sida du har. Kolla gärna in på min http://www.acranium.com/blogthedog/
    Ha det bra och lycka till med lydnadsträningen. Mvh Sara och Elsa

    Svar

  3. Posted by Simen on 16/10/2008 at 15:15

    Hvorfor setter dere ikke kjeglene nærmere hverandre og tar vekk det hvite, for så å sette kjeglene lengre å lengre ifra hverandre?

    Blir det ikke lettere for hunden å forstå at det er kjeglene som er poenget, og ikke det hvite?

    Svar

  4. Roligt att se ett nytt sätt att träna in rutan på. Men finns det några fördelar med den här metoden jämfört med att använda target?

    Svar

  5. Posted by behavoristen on 17/10/2008 at 06:49

    Simen: Etter å ha lest Fannys forklaring bestemte jeg meg for å følge den, hun skriver mer om hvorfor det ikke gikk å begynne med liten rute.
    Les om den her:
    http://www.klickerklok.se/blog/pis-ruta/

    Patrik: Jeg syns fordelene er at man kan ta den vekk mer gradvis. Med musematte så har de ikke gress under bena, den kan enten være fremme eller vi kan ta den bort.
    Med rørene har de gress under bena hele tiden, så det er ikke noe de skal stå på men må stille seg i forhold til. Man kan også ta bort en og en side eventuelt legge tilbake den siden hunden har vanskeligst for å miste.
    Jeg har ikke kjørt denne metoden lenge så det blir vel ikke et helt relevant svar, men frem til nå holder jeg en knapp på denne metoden

    Svar

Legg igjen en kommentar

