Innkallingskurset

Idag legger jeg ut en liten smakebit fra hva vi gjorde under innkallingskurset før jul, det var skikkelig moro og flere av deltakerne endte opp med å kunne kalle hunden inn fra store forstyrrelser på bare en dag!
Den første hunden vi ser har som innkallingsignal at eier strekker frem hånden slik at han kan komme bort og bli tatt i halsbåndet. Når vi trente jaktinnkallinger var nemlig løpingen mer forsterkende enn godbiter og han løp derfor rett forbi eier hver gang. Vi gjorde det lettere for ham med kort avstand, sikkerhetsline og så varierte vi hvor eier stod når hun holdt frem hånden. Det er også viktig å legge merke til at i starten prøver vi å legge til signalet: holde frem hånden, når hunden ser på eieren. På den måten får vi belønnet at hunden starten treningen og at det ikke er vi som maser den igang.
Jeg har også to innkallingssignal, et som vist i slutten på videoen, som betyr slipp alt du har og kom til meg og et hvor jeg kaller inn fra hverdagsituasjoner eller hvor jeg bare vil ha dem inntil meg. Da strekker jeg bare ut hånden og belønner når jeg tar dem i halsbåndet.
Så måtte jeg bare legge med et klipp av Spike også, hans verste forstyrrelse er når andre lokker med leke. I starten når jeg gjorde det låste han seg helt borte ved meg og brydde seg ikke om noe annet. Resultatet i filmen er etter 10 minutt med intensiv og velorganisert trening og det dere ikke ser er at jeg står og vifter med en leke når jeg lokker ham til meg. Jeg er skikkelig stolt av Elin som trener så bra at hun fikk ham til å snu vekk fra det!
Så kos dere med filmen og bli gjerne inspirert til å gå ut og trene selv.

4 responses to this post.

  1. Posted by Simen on 03/01/2009 at 08:33

    Skikkelig bra!

    Svar

  2. Kjempe bra!
    Holder du et «gå pent i bånd forbi andre hunder kurs» melder jeg meg herved på!
    Ikke lett å få trent systematisk på dette i hverdagen da man som oftest har ALTFOR lite kontroll over situasjonene/miljøet!
    Husker du de videoene Kathy viste på canis seminaret nå i sommer??
    Hadde vært skikkelig artig å få til noen slike treninger.
    ideelt vil jeg jo IKKE at han skal gå med kontakt forbi, det er helt ok å titte en annen vei, bare ikke trekke mot de møtende hundene!

    Og når det gjelder målene våre….. Organisert og organisert.. Tja, jeg tar det til meg som et kjempe kompliment men vet vel innerst inne at det ikke stemmer helt 😉
    Hadde jeg vært mer organisert hadde jeg nok fått til mye mer 🙂
    Men takk skal du ha, godt å starte dagen med et ego-boost 😉

    Svar

  3. Skikkelig bra Siv&Co! Sånne kurs skulle det gått flere av rundt omkring, altså. Veldig matnyttig 🙂

    Svar

  4. Posted by Ellen on 03/01/2009 at 10:53

    Dere er så flinke og systematiske og organiserte! Rent til å bli inspirert av 😉 Godt nytt år forresten! Vi ses vel i slutten av måndeden 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

