the games we play

Noe produktivt kommer det da ut av å være alene hjemme, jeg har tvingt meg selv til å se igjennom treningen vår for å finne ut hva som irriterer meg.
1. Kry spinner ut av buret og bryter dermed alle regler for hvordan en hund skal våkne opp: rolig skritt ut av buret og gjerne en strekk eller to så kroppen rekker å reagere.

2. At hun alltid løper i forveien, enten det er til døra, ned trappa, frem til treningsplassen eller bare uten mål og mening. Løping er målet og meningen med livet. Om man snubler ned trappa eller sklir på parketten spiller ingen rolle, det skal skje fort og med en gang. Uten å vente.
Det minner meg om et foredrag jeg var på en gang. Ikke husker jeg hvor det var, eller hvem det var med, men jeg husker han pratet om forskjellen på folk nå og før. Folk er så rastløse, alt skal skje FORT, MED EN GANG, UTEN Å VENTE. Kan hende kjente jeg meg igjen i det han sa, for jeg husker det skikkelig godt enda. Det er ikke farlig å kjede seg litt, det må ikke skje noe hele tiden!

3. Mangelen på sosialt samvær, for reka er jeg bare adgangen til alle livets goder. Intet mer, intet mindre

Vel, ta tak i alt som en irriterende og gjør det til en lek var det noen som sa en gang. Så her er våre leker:
1. How slow can you go
Hver gang jeg slipper kry ut av buret passer jeg på å lukke alle dører. Hunderommet er ikke stort, så hun får ikke gjort så mye ugagn.
Dermed kom hun tilbake til meg, strakk på seg eller bare stod og kikket. Ingen traving eller gallopp. Det har jeg belønnet, og nå er vårt lille rituale; du strekker deg med en gang du kommer ut av buret= du slipper ut av døra for å gå på do.

2. Magnet leken
Når hun styrtet forbi meg i trappa eller ut i gangen til døra stoppet jeg bare opp. Jeg ser for meg hun har en magnet i siden. Om hun går forbi meg er det ingen magnet til å dra meg fremover, men så fort hun kommer og «hekter» meg på igjen begynner jeg å virke. Etter vi startet denne leken er hun blitt mye flinkere til å følge med på hvor jeg er og ser ut til å tro at denne magnet greia virker i andre sammenhenger også. Ju fååållow me to the kitchen, daats right, aalmost ter…

3. kosepause!
Istedefor lekepause har vi kosepauser. Siden vi er så flinke og jobber med leksene våre hele tiden har vi masse muligheter til å utvikle kosepausene mellom shejping øktene, og det verste av alt er at det virker!

tha-gang

One response to this post.

  1. Posted by ToneC on 10/04/2009 at 13:49

    Morsomt å lese bloggen din 🙂 Du er flink til å ta tak i ting du trenger å trene på, og du skriver morsomt om det. Om du finner noen som bretter klær, så send gjerne over… :p

    Svar

Legg igjen en kommentar

