Mot klasse 3

img_7449

Vi har fortsatt med 2×2 slalometreningen vår. Etter en økt hvor begge hundene luntet bort til portene når jeg økte vanskelighetsgraden ble det plutselig pinlig åpenlyst at det var treneren det var noe galt med, ikke hundene.
Anna sa det bra: Det er ikke border collier som er maniske, det er eierne!
Det er sååå vanskelig å gi seg i tide.
Etter litt evaluering fikk jeg nå løst det og nå har kry fire pinner hvor de to siste er litt åpne. Vi har hatt to dagers pause og trent på noe annet, men idag skal jeg ta opp treningen igjen og se om hun husker noe.

Ruta har fortsatt å fungere bra, jeg tror slalomtreningen og det å løpe gjennom porter har hjulpet mye (i motsetning til alle treningstimene jeg har brukt på å terpe å stille seg bak en kjegle)
Fortsatt jobber jeg bare på kort avstand og belønner enten med bra eller bare kaster leken om hun løper rett inn. Jeg har også prøvd å variere min posisjon og mitt aktivitetsnivå så mye som mulig når vi er så nærme for å virkelig øke forståelsen for hva hun skal gjøre. Når vi har hatt et par økter til skal jeg forsøke meg på lengre avstand. Hvis hun snur for tidlig eller løper til et hjørne har jeg gjort en for dårlig jobb.

Neseprøven: har jeg tatt ut på ulikt underlag og ulik vindstyrke. De to siste øktene lå vi på 80 prosent. Jeg hater når hun markerer feil, man kan riktig se at hun slår av hjernen og bare gjetter. Når det skjer avbryter jeg med en gang og så må hun ligge og kjede seg litt.
I tillegg har jeg begynt å ta bort den pinnen hun feilmarkerer på, for som Lise sa; du kan jo ikke vite hvorfor hun gjorde det. Det kan jo være noe ikke jeg har fått med meg.

Avstand: Akkurat nå for tiden jobber jeg med frivillig stå og bli, hoppstå fra sitt og frivillig avstand fra meg. Hun har en tendens til å holde seg alt for nærme meg, så det må vi jobbe med.

Ellers har amokk hundeskole tatt på seg jobben og rydde hove fri for søppel!
Vi skal ut idag halv to og til tirsdag på ettermiddagen. Send oss gjerne en melding om noen vil bidra. Det vil være verdt det, de som kommer vil bli belønnet!

One response to this post.

  1. Posted by Lisa on 06/05/2009 at 21:49

    Gratulerer så mye med opprykket til klasse 3! 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

