18 mai

Ettersom det plaskregnet idag, og jeg….
Ja, jeg har ikke så mange gode unnskyldninger for å trene ruta inne, men det gjorde jeg nå en gang. Idag fant hun midten hver gang, det eneste jeg har å pirke på er at hun havner litt langt bak noenganger men det er jeg ikke så bekymret for. Det viktigste er at hun begynner å få en forståelse for hvor hun skal stille seg.
Foreløpig har jeg ingen kommando på å løpe ut og hun får gjøre det frivillig rett fra lek. Jeg har også forsøkt å variere min posisjon rundt ruta på nære hold på så mange mulige måter jeg kommer. Med Susan Garretts kloke ord i bakhodet( fra one jump filmen) skal jeg skape masse verdi for å stille seg i ruta uansett hva jeg gjør før jeg legger på avstand igjen. Da tror jeg at jeg kommer til å få mer målrettet spurting ut selv når jeg står på avstand.
Etter å ha sett 2×2 filmen enda en gang igår( er ikke det merkelig hvordan man oppdager noe nytt hver gang man ser den. Jeg tror aldri jeg kommer til å bli utlært) hadde vi en slalom økt med 6 pinner igjen hvor jeg satt opp et hinder og varierte hvor det stod i forhold til slalomen. Hennes største vanskelighet er fortsatt å samle seg når hun kommer i fart. Enten misser hun første inngang eller så popper hun ut av andre porten. Vi jobbet veldig målrettet med akkurat det idag og fikk til masse fine repetisjoner på: samle seg, og så løpe fort med et hinder i ulike vinkler og så avstand.
Men jeg ønsker meg en ekte slalom!
Når vi kom inn repeterte vi å løfte på ett og ett ben, med og uten signal. Idag var det ekstra tydelig at denne øvelsen faktisk er kjempenytttig for kroppsbeherskelse og det å bli bevisst hva hun løfter når. Jeg belønnet for et frambensløft, som vi ikke har trent på evigheter og etter belønning kunne man tydelig se hvordan hun jobbet og jobbet med små muskler og bevegelser for å finne den rette muskelen. Jeg elsker shaping, og jeg tror det er en stor fordel til agilityen, spesielt for slike fartsjunkier som henne. Rett muskel til rett tid med rett kraft. Det minner meg merkelig mye om idrettsfaget jeg hadde for to år siden.
Her er noen bilder fra 17 mai:

Legg igjen en kommentar

