Kursdager

Ny pc er handlet og jeg er blitt verdens kuleste pc freak. Jeg sier bare fingeravtrykksensor for å få åpnet!
Vi har kommet hjem etter 4 deilige dager i son og fredrikstad. Hotellet i fredrikstad holdt oppe standarden med personalet som står opp klokka fire for å lage nybakte rundstykker til gjestene står opp, ferdig middag på bordet og vask av bil. Bestemor syns det var helt forferdelig at jeg hadde så skitten bil at hun bare måtte støvsuge den. Fordelen med å være urenslig er at det bestandig er noen som forbarmer seg over deg til slutt.
IMG_9532

Under dagene på kurs fikk vi trent på løpende felt og begynt å legge til vinkel, nesedytter hvor vi fokuserte på å komme ut på avstand slik at ikke hunden blir avhengig av vår posisjon, vippeleker, slalom og masse handling. Noen av banene var enkle og jeg klarte å se for meg hvor jeg skulle legge inn bytter, andre var mer avanserte og vi måtte ta hensyn til hvilken vei som var den raskeste å ta hunden rundt, høyre eller venstre hinderstøtte. Vanskelig! Jeg har såvidt begynt å lære meg når jeg skal legge inn bytter men det går langt fra naturlig for meg og jeg planlegger å bestille et handlingskurs, enten hit ned eller at jeg drar et sted. Bodil har alltid et trøstende ord på lager og sa det bare kom an på hvor mye jeg gikk baner og tenkte bytter. Når jeg har gått en del vil det komme mer naturlig for meg.
Det positive var at jeg klarte å gå deler av de vanskelige banene med kry. Første dagen hadde hun problemer med at jeg kalte henne inn et stykke fra hinderne hun hadde foran seg, da ville hun heller løpe på siden og rett til meg. De neste dagene klarte hun det imidlertidig veldig bra og jeg er overrasket over hvor mye det har å si å trene på alle de grunnleggende sakene. Selv om vi har gått baner man kan telle på en hånd leste hun byttene mine fint og oppførte seg nesten som en agilityhund.
Det vi skal jobbe videre med
Mål for nesedytter: jeg skal stå ved siden av henne et stykke ifra, hun skal ha fokus ned på bakken og på signal hoppe ned med framben og snute samtidig og starte å dytte.
Løpende felt: Øke vinkelen til full høyde og legge på at jeg kan løpe sammen med henne
Starter: hun klarer ikke å fokusere frem lenge av gangen så dette må vi trene mer på. Mål: Holde fokus frem på linjen mens jeg prater til henne
Tunnel: Når jeg roper skal hun ut i den retningen jeg står= sving. Når jeg er stille skal hun rett frem
Buret: Kunne ligge i buret mens en riktig rask hund løper gjennom tunnel og over vippe. Det er vanskelig! Hvis det bare er noen som løper klarer hun å slappe av, men tunnellen og vippa….
IMG_9413
Aasne fant en god venn i Mathias og sammen tilbrakte de dagene i det deilige hundenbassenget og ville ikke bli med når vi skulle hjem en gang.
Jeg er veldig fornøyd med disse fire dagen
1. Fordi det var en naturlig progresjon fra forrige samling. Feks banen hvor vi skulle kalle inn fra en tunell, akkurat det vi trente på forrige gang med kun tunell.
2. Fordi jeg ble tvunget til å gå baner og virkelig tenke
3. Fordi jeg har så flinke medelever som hjelper meg med å forstå
4. Fordi vi hadde progresjon under helgen på det vi trente på og jeg fikk klart for meg hvordan jeg skulle trene videre hjemme.
Flere bilder fra helgen ligger her. Ingen av meg selv, så hvis noen tok av oss må dere gjerne sende til siv@amokk.no

3 responses to this post.

  1. Ååååå, det høres så gøy ut! Og så vanskelig…?!? Gleder meg til å treffes og trene igjen snart! Er veldig spent på å se dere i aksjon nå! 🙂

    Svar

  2. Åh, det virker som dere har hatt noen fantastiske dager! Hyggelig å se bilder!

    Svar

  3. Posted by bodil on 05/07/2009 at 23:42

    Tusen takk for nokre supre dagar, gledar meg til vi treffast igjen for nye treningsøkter.
    Mathias helsar mykje til kjekke Åsne…

    Svar

Legg igjen en kommentar

