Første treningsdag

Litt har det da skjedd siden sist selv om vi fortsaaaaatt er i klasse tre etter lørdag. Torsdag var det cup på aoh og vi ble kommandert gjennom øvelsene; fellesdekk, fri ved foten, innkalling, sitt under marsj og hopp apport. Vi vant faktisk cupen den dagen og det var skikkelig gøy 😀 Det føltes ut som vi jobbet bra begge to og da er det alltid gøy å få svar på tiltale (selv om det ikke var noe offisielt eller spennende)
Jaha, så var det lørdag og enda klokken bare er 7 holder jeg på å sovne. En bra ting jeg har besøk som lager kaffe og ordner opp, ikke verst.
Vi har vært ute i hele dag for å trene og for første gang på lenge stod jeg opp og tenkte YES, det regner, endelig. Sist lørdag når vi konkurrerte tok jeg nemlig meg selv i å tenke at jeg håpte det ikke regnet når vi skulle gå, og slik kan man ikke ha det. Hvis det skal bli noe av oss bør vi i det minste kunne prestere like bra i regn som i fint vær. Så idag da det var duket for treningshelg med 4 ringer og kommandanter i hver ring passet det bedre enn noen gang å ta tak i mitt holdningsproblem. For Kry gjør egentlig ikke noe av bløtt vær lengre, men når vi aldri trener i regn så er det ikke godt å vite.
Første fri ved foten var det dårligste hun har gått noengang, hun mistet fokus hele tiden. Innkalling med stå var den dårligste stoppen noengang og jeg slang på en dobbelkommando. For en bra start. Hopp apport flyttet hun fortsatt en fot både på treapport og metallapport. Ruta løp hun fint hun men la seg på min stå, valgte da å si stå en gang til slik at hun reiste seg for deretter å legge henne igjen. Neseprøven var katastrofal dårlig, hun løp ut og apporterte riktig pinne. Jeg så hva hun gjorde og tok deretter en ny rett etterpå. Der plukket hun på alle pinnene så det ut som før hun tok riktig. En smule feil holdning for denne øvelsen.
Avstand måtte jeg ha dobbelkommando på begge sittene fordi hun sto istede.
Så etter første økt hadde vi masse masse å ta tak i resten av dagen, så bra!
Vi trente masse fri ved foten på utsiden av ringene, fokus fokus og vendinger hit og dit mens jeg belønnet for at hun holdt fokus etter vendingen. Neseprøven avbrøt jeg henne når hun kom inn med feil og la henne ned. Kjørte plutselig en rute sending, som har blitt veldig veldig bra, hun løper fint ut på signal. Så enda en neseprøve og jeg merket en liten forbedring fra repetisjon til repetisjon, men dette er noe jeg skal prioritere fremover. Nå har jeg nemlig vært litt sløv og tenkt at det som funker det lar jeg bare ligge. Tydelig er neseprøven ferskvare enda, så vi trenger nok mange mange flere repetisjoner før hun blir helt trygg på hva hun skal gjøre og ikke i denne øvelsen.
Deretter fikset vi på vår sitt og bli mens jeg kaster apporter og diverste gjenstander, jeg begynte forsiktig med å bare late som jeg kastet og belønnet henne for at hun satt, deretter gikk vi noenganger fri ved foten bort forbi apporten (vi har et apportattitydproblem) og noen ganger fikk hun løpe og hente den.
Endelig vår tur i ringen igjen. Først en neseprøve som gikk bra, men hun hadde fortsatt en tendens til å ville smake på alle. Deretter en metallapport og rett i belønnig før en ny neseprøve. Det gikk bedre, hun har full fart ut men søket er ikke så rolig og systematisk som det en gang har vært. Jeg hadde ikke forventet å fikse det på en halv dag, men det var moro å se de tgikk i riktig retning.
Ruta, kjempefin og hun stod fint til jeg sa dekk, passet på å belønne henne for ståen.
Så skulle jeg bare teste en kon da, rett etter rute. Som forventet fant hun den ikke med en gang, men etter en ny utsending var hun med og løp ut med fin fart og bakpartskontroll.
Avstand, først en dobbelkommando på første sitt, deretter holdt hun på å stille seg på siste sitt men rettet seg selv og satt seg istede. Belønning!
Hopp apport, trente på å kaste skeivt ut. Stoppet henne om hun løp på utsiden av hinderet, tilbake var det aldri noe problem. Siste gangen hoppet hun fint over selv om den raskeste veien var på siden av hinderet. Bra!
Fri ved foten, jeg hater den øvelsen. Mye bedre enn første gang, men fortsatt mister hun litt fokus om det skjer for mye rundt. Det må vi trene videre på, det var masse som skjedde rundt med fire ringer inntil hverandre, publikum og hunder som trente på utsiden av ringen. Skikkelig bra å få trent på slike ting, og dette skal vi gjøre mere!
En annen bra ting er at to ganger har det kommet hunder løpende bort til oss mens vi trente, men ikke en gang har kry blitt sint eller gått i forsvar. Jeg har fridd henne ut hver gang slik at hun er fri til å løse det på sin egen måte eller løpe bort om hun vil det. Siste gangen var under en fri ved foten og jeg ble faktisk bare glad når hun begynte å leke med den andre hunden (selv om det kanskje ikke var så snillt beate) Jeg synes bare det er så bra hver gang hun får en positiv opplevelse av at andre kommer bort under trening istedenfor at første innskytelse skal være å jage dem bort.
Vel, nå skal jeg helle i meg litt mer kaffe og prøve å holde meg våken til hvertfall ni…kanskje…
Ps. Alle bilder fra idag er tatt av denne flinke damen

IMG_8033
IMG_8031
_MG_8041
_MG_8040

Legg igjen en kommentar

