Vi skal bare ha det gøy vi…

I det siste har jeg grunnet over dette utsagnet; nei, jeg har ingen ambisjoner for denne hunden, vi skal bare ha det gøy. Eller; nei dette året skal vi ikke stresse noe sted, vi skal bare ha det gøy.
Jeg mener, på hvilken måte er det noen motsetning mellom ambisjoner og ordet gøy?
Jeg blir provosert fordi det hentyder til at de som har ambisjoner for sin hund og hundetrening ikke har det gøy på veien dit. Jeg blir også provosert fordi det er en feig måte å si at; nei jeg setter ingen mål for det kan hende vi ikke kommer dit. Hvis man ikke har noen mål er det i mine øyne helt umulig å få til effektiv og bra trening. Målet er det som styrer treningen i den ene eller andre retningen og sier noe om hva man skal prioriere og når man skal trene på hva. Uten mål blir treningen i beste fall bare gjentakelser og terping på det man allerede kan. Eller endeløse repetisjoner som ikke fører noen vei.
Det høres så fint ut å si at; nei vi skal bare ha det gøy vi, så får vi se hvor langt vi kommer. Nå har ikke jeg noe imot at ikke alle vil det samme som meg, noen vil faktisk ikke konkurrere med hunden, bare avogtil for, ops nå sa jeg det; moro skyld. Men det provoserer meg at folk fremstiller seg selv som helgener gjennom å henspeile til at vi som har ambisjoner ikke har det gøy. FOR DET HAR VI!

6 responses to this post.

  1. Er litt uenig med deg der, faktisk.
    For VELDIG mange føles ambisjoner som press om man forteller om dem til noen andre. Man må plutselig prestere noe, vise til resultater, og for de som har det sånn, er ikke ambisjoner gøy.

    Man vil så gjerne være flinkest i klassen, og når man ikke får til det, vel, da er det ikke gøy. Og hundetrening SKAL være gøy. Det skal være gøy å ha hund, punktum.
    Men når konkurransenervene river og sliter i en allerede en måned før konkurransen (jeg har forstått at det gjør det på noen, selv om jeg personlig går og gleder meg til alt som heter tester og prøver og konkurranser), så er det jo helt logisk at dette ikke oppleves som gøy for den personen.

    Det at noen sier at de bare skal ha det gøy med hunden er overhodet ingen hentydning til de som trener mye og som vil noe mer med hunden sin enn bare å gå tur langs veikanten. Det er nok mer en annen måte å si at de ikke orker treningspresset de føler, og at de vil la ting ta den tiden det tar.
    Og det betyr bare at for den personen som sier det, er ikke konkurransetrening forbundet med gøy, selv om de ser at andre har det gøy når de jobber mot både ambisjoner, mål og konkurranser.

    Ja til et fargerikt hundehold, sier jeg! 🙂

    Svar

  2. Posted by Bodil on 26/01/2010 at 12:30

    Stillig, så flinke dåke er….

    Svar

  3. Ganske enig med deg Siv. Mitt problem ligger dog i at når jeg fokuserer for mye på å jobbe mot et mål, glemmer jeg å ha det gøy… Idiotisk nok… Så jeg jobber litt med begge deler – jeg har masse ambisjoner for denne hunden, men bare forutsatt at vi klarer å ha det knallmoro begge to, på veien mot målet 😀

    Svar

  4. Jeg er helt enig med deg Siv!!! Alle som trener har jo mål av ett eller annet slag! Ingen kan vel få til noe uten å ha det morro..

    Klart vi kan!

    Svar

  5. Jeg kan skjønne at noen gjør enkelte ting MER eller MINDRE seriøst… inkludert meg selv.
    Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har noen ambisjoner innen rundering, men møter fremdeles opp til runderingstrening med hunden i ny og ne. På gøy, for variasjonen sin del.
    For å møte likesinnede og slå av en prat uten å nødvendigvis stille forberedt med en godt gjennomtenkt plan for treningen. Jeg syntes faktisk det er befriende å «bare ha det gøy» med lek og morro av og til!
    Men så HAR jeg jo ambisjoner innen lydigheten, og HER er det kvalitet på treningen som gjelder. Men dette går selvsagt ikke på bekostning med det å ha det gøy underveis!! her er jeg helt enig med deg! Vi trener og har det selvsagt AKKURAT LIKE ARTIG, men det ligger en større tanke bak gjennomføringen! Det krever mer av fører når man jobber mot konkrete mål, har ambisjoner.

    Er det noen som ikke har slike ambisjoner, men kun ønsker å inngå i et sosialt «hundefellesskap» , syntes jeg dette er HELT greit. Ønsker de kun å aktivisere hunden uten større ambisjoner eller målsetninger syntes jeg dette også er HELT greit. Det er så altfor mange hunder der ute som får gjort så altfor lite.

    Og du…. ALLE ser jo at du og Kry har det GØY!!!
    Man må være blind på begge øya for å unngå å se det! Er det noen som i sin vantro hentyder noe annet skal du bare fnyse av slike dummheter. Vi vet bedre 😉

    Svar

  6. Hej! 🙂 Känner mig lite träffad… Jag ser absolut ingen motsättning i att ha höga ambitioner med hunden och att ha roligt tillsammans!! MITT (eget) problem var att det var så många delar i träningen som var så viktiga att JAG glömde bort att har roligt. Det blev bara ett enda stort MÅSTE av all träning. Då kommer man ingenstans. Det är klart att man måste ha mål när man tränar, annars vet man ju inte vad man tränar på. Men för egen del så har jag nu satt upp träningsglädje som högsta prioritet. Låter kanske konstigt, men egentligen är vi nog rätt ense.

    Ha det gott!

    Svar

Legg igjen en kommentar

