Bytte leke

Til deg Anneli og alle dere andre som vi trene inn avlevering av leke i hånden.
Kan du tenke deg noe mer irriterende enn å kaste ball med hunden din og så enten a)springer den motsatt vei med fangsten til tross for dine høylytte vræl om at det er feil vei eller så b)legger den seg ned og tygger på gjenstanden. Det verste er de hundene som veldig gjerne vil du skal kaste pinnen eller ballen en gang til, men de løper bare frem og tilbake forbi deg, slipper ballen noen meter fra for så å stupe frem og ta den igjen når du bøyer deg etter den.
Eller som Nemo som løp alt han kunne etter ballen for så å snu skuffet idet han tok den igjen og den sluttet å trille.
Vel her er svaret på hvordan dere kan fikse det en gang for alle
Jeg foretrekker å begynne med sånn halveis gode godbiter til jeg får inn teknikken(så fremt hundene vil ha disse da) for så å avansere til skikkelig(!) gode godbiter for å få inn mer fart og forventing.
Man kan gjøre en av to, enten belønne at hunden kommer gradvis lenger og lenger inn med ballen før du belønner eller ved hjelp av target i hånd. Hvis man har en hund som ikke vil ha godbiter, bare leke er den første metoden grei å begynne med.
1. Kast en ball, idet hunden hugger tak i den og snur seg mot deg belønner du med å kaste en ny ball
2. Neste steg er at hunden må komme ett skritt mot deg før du kaster neste. Foreløpig er det viktig å ikke strekke strikken for fort ettersom hunden fortsatt prøver å finne ut hva det er du vil den skal gjøre. Du vil ikke strekke det så langt at hunden tenker, nei f…jeg stikker og langer ut andre veien istede.
3. Ha gjerne to tre baller med deg om det er vanskelig å få tak i den forrige, hvis hunden ikke slipper når du hyler bra og tar opp den andre kan du leke litt med den så hunden blir interessert og slipper den første.
4. Når du har shejpet frem at hunden kan komme halvveis inn til deg kan du begynne å variere med forsterkningsfrekvensen, ikke bare øk kriteriene hele tiden med prøv å være uforutsigbar. To skritt mot deg, halvveis inn, nesten halvveis, nesten inne osv.
Når man har kommet så langt trenger man ikke være så redd for at hunden plutselig snur og går litt ut igjen, som regel finner de fort ut at det ikke lønner seg og prøver å komme inn igjen.
Se opp for:
a)om hunden løper inn til deg, fra deg og så inn til deg gjentatte ganger, du vil ikke lage noen kjede av det
b) at hunden alltid får belønning etter et visst antall steg når den er på vei inn igjen etter å ha tatt en tur på egenhånd, slikt blir fort en uvane

Når man har kommet så langt at hunden kommer bort til deg før du belønner med neste ball kan du gå over til neste metode:
Bruk av target
Denne bruker jeg på de fleste hunder jeg trener til å avlevere leke, fordi man ikke trenger stor plass i starten, det er en fordel å starte inne, og man har mer kontroll
1. Lær hunden å dytte nesa i hånden din, uansett om du holder den rett foran hunden, på bakken, et stykke borte og når du har godbiter fremme i den andre hånden. Jo flere forstyrrelser jo mer verdi til dyttingen
2. Legg en ball på bakken og hold frem hånden når hunden tar ballen i munnen.
Her kan man møte på litt forskjellige hunder, Luka som er ekstremt opptatt av mat ville da ikke ta opp leken i det hele tatt så jeg måtte herje den litt opp slik at hun glemte maten et øyeblikk og kom mer inn i lekemodus(denne øvelsen er flott for dere som har hunder som spytter ut apporten så fort de skjønner det er godbiter på vei)
idet hun tar ballen da holdt jeg frem hånden og tok imot ballen når hun dyttet nesa i hånden som hun hadde lært.
Husk å: variere om du strekker hånden litt frem og hjelper hunden ved å ta imot ballen(lett) eller står helt stille med hånden og hunden må aktivt dytte ballen inn(vanskeligere)
3. Når hunden kan plukke opp ballen og bytte den i hånden fra korte avstander er det på tide å øke vanskelighetsgraden, dette kan man gjøre på ulike måter avhenig av hva slags hund man har, men her er noen ting du kan innom:
a)avstand, jo lengre unna jo lettere er det for hunden å falle tilbake til gamle synder.
b)aktivitetsnivået til hunden, jo mer gira jo lettere er det å slå av hjernen
c)hva slags gjenstander, hvis saueskinn er det vanskeligste å komme inn med er dette en fin tid å ta det inn på, eller hva med spor pinner?
d)miljø, det er helt klart mye vanskeligere å komme inn med ting hvis man er ute. Feks på et stort jorde der hunden er skikkelig giret og du bruker yndlingstygge leken.
Øk derfor kriteriene gradvis!
Når man begynner å øke vanskelighetsgraden øker du forsterkningskvaliteten også slik at du overrasker hunden med å gi den skikkelig godt betalt for en bra jobb.
Jeg startet inne med forkuler til Luka og når jeg økte vanskelighetsgraden tok jeg frem vom og hundemat, du kan tro hun ble ivrig!
Ha gjerne bånd på hunden og gå tilbake til korte kast om miljøet er veldig vanskelig, hvis hunden da prøver å løpe avgårde eller legger seg ned går du bare bort og tar ballen fra hunden uten så mye om og men. Ta en liten pause til du ser hunden virkelig vil trene mer, så prøver du en gang til. De fleste hunder skjønner poenget ganske raskt, med Luka tok det bare en liten ettermiddag.
Tenk på attityden til hunden, legg ut en film om hvordan det har gått og legg igjen en beskjed til meg. Jeg gleder meg til å se hvordan det går!


Her er Luka før hun gikk igjennom den harde leksen at alt som kastet skal leveres tilbake

9 responses to this post.

  1. Posted by Simen on 11/09/2008 at 20:35

    Luca er en fin hund. Kanskje jeg burde lært dette inn godt for Oliver? Han kan bli en potensiell ballgal hund, tror jeg.

    Svar

  2. Takkskaduha! Dette blir dagens prosjekt, må bare gjøre unna noen timer jobb først. Har en hund som er aller mest opptatt av «ting»belønning, men det er upraktisk å måtte bruke litt tid på å få tilbake leka igjen. Helt fra vi fikk dama i hus har ho hatt et voldsomt eieforhold. Prøvde på den lille det der med å ha med annen like fin leke ut, for å bytte. «Men hvorfor bytte», sa Marte – «jeg har min *my precius*, du kan bare ha den andre tennisballen du…»

    Svar

  3. Posted by behavoristen on 12/09/2008 at 06:33

    Jeg tror jeg ville kjørt masse på target varianten. Kry var akkurat som Marthe, så henne måtte jeg hjernevaske inne på kast, lever i hånd, kast lever i hånd. Da belønnt jeg ofte med en ny leke istedenfor mat. Til slutt ble det slik at med en gang hun fikk ballen i munnen så snudde hun nesten automatisk og kom inn. Du må få leveringen flytende med andre ord 🙂
    Lykke til!

    Svar

  4. Genialt med et sånn innlegg Siv! Denne tror jeg mange kan ha nytte av 🙂

    Tenkte å prøve den target-varianten med min Heidi. Hun er forøvrig ingen lekoman, men kan fint belønnes av og til med en tennisball. Det hun syns er morsomt med ball-lek er når jeg løper etter henne for liksom å ta`n fra henne^^ Dette har vært en del av leken vår. Har prøvd å kaste ny ball når hun kommer mot meg med ballen. Men dette ser ikke ut til å ha noen forsterkende effekt hos henne.

    Jeg har imideltid bygget opp stor positiv forventing til «frys på håndtarget», så jeg tenkte kanskje å prøve å overføre denne positive forventingen til ballen ved å kombinere slik du beskriver. Altså bruke håndtarget som en sekundærforsterker og mat som primærforsterker når hun kommer mot meg med ball i munn.

    Men bør ikke hunden hele tiden ha ballen i munnen når den fryser på/løper mot håndtarget? Det er vel noe av hensikten er det ikke?
    Utfordringen min er at Heidi har store problemer med å holde noe i munnen (f.eks ball) mens hun må konse om noe annet(f.eks løpe mot target). Har du noen tips om hvordan få dette til? Må legge til at «hold fast»-trening er noe vi virkelig har slitt med og som jeg egentlig har lagt på hylla for godt..

    Svar

  5. Posted by behavoristen on 12/09/2008 at 12:23

    I starten er det mange hunder som velger å spytte ut ballen når de skal dytte med snuten, men da bare tar du bort hånden. Ikke vær redd for å feile henne noen ganger, hundene lærer av å gjøre feil også.
    I tillegg ville jeg tenkt på å gjøre begge deler like sannsynlig. Hvis man har en hund som mest sannsynlig bare vil jobbe med target må man kanskje jobbe litt med interessen for ballen slik at hunden har en sjanse til å forstå hva vi vil.
    Legg gjerne ut en video om du står fast så skal jeg gi deg videre tips.

    Svar

  6. Takk takk Siv!
    Video er jeg mester på blitt ^^ Lar høre fra meg når vi har fått testet ut litt av det du foreslår. Men Heidi må komme seg skikkelig på beina igjen først :o)

    Svar

  7. Jag måste bara testa targetvarianten. Hör av mig hur det har gått.

    Svar

  8. Posted by behavoristen on 12/09/2008 at 17:07

    ja, gleder meg til å høre hvordan det har gått 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar