Neseprøven

Det er en stund siden jeg begynte på denne filmen, men jeg har liksom aldri fått redigert den ferdig. Her kommer den altså, filmen om hvordan vi har lært inn neseprøven inspirert av Fanny
1. Jeg starter med å lære inn frystarget i hånden. Jeg vil ha tydelige markeringer slik at det ikke er meg som belønner på den riktige men at hun VISER meg den riktige før jeg belønner.
2. Legg til en post it lapp i hånden
3. Target overføring til veggen. Så kommer den gøye delen
4. Mindre lapp. Jeg klipper lappen mindre, gjemmer den rundt på en vegg som har omtrent samme farge og varierer hvor jeg setter den. På denne måten får jeg inn søk med nesen istedenfor at hun bruker synet. Hold deg på dette nivået til hunden søker bra og du hører den bruker nesa.
5. diskriminering. Hvis du har trent inn søket bra bør ikke dette være noe problem ettersom hunden har fått mange belønninger for å bruke nesa og ikke synet. Når hunden markerer feil bruker jeg å le og ta hunden bort litt før den får prøve igjen. Hvis du bare lar hunden fortsette kan du få en hund som hopper videre fra pinne til pinne mens den venter på at du skal bekrefte den riktige.
Du kan gjerne legge lappene på gulvet også får å få en mykere overgang til pinnene
6. Legg til pinner. Jeg bruker å lime en liten post it lapp på riktig pinne, men tar den bort ganske raskt for at ikke hunden skal markere den med lapp på istedefor å lukte seg frem til riktig pinne.

Lykke til!

5 responses to this post.

  1. Flott!!
    har akkurat begynt på denne selv og derfor godt med en «refresher!»

    Svar

  2. Posted by ToneC on 20/06/2009 at 12:22

    Veldig bra sammendrag av innlæring av neseprøven. Og så flink du er som sitter helt stille og ikke kommer med noen jukse-hjelpe-bevegelser når hun ikke skjønte det med en gang, og gikk litt vekk. Der har visst jeg fått sneket inn en uvane… Noe å trene på…

    Svar

  3. Vi har börjat med post-it lappar men det kan bli lurigt i kombination med blöta … 🙂 En fråga: Har du gått direkt från lappar till pinnar eller hade du lappar på pinnarna först?

    Svar

    • Jeg hadde lappen på pinnene et par repetisjoner. Men tok dem ganske raskt bort. Kanskje du får sette hårspenner i bartene så går det nok 🙂

      Svar

  4. Kul att sammanfattningen var till nytta för nån!

    Superbra luktdiskrimineringsfilm du lagt ut, när jag ser den så förstår jag verkligen att metoden kan fungera riktigt bra. Det är ju smart att köra så mycket på vägg för att undvika att hunden blandar in tassarna.

    Har tittat runt lite mer här sen sist och gillar verkligen din sida i övrigt också! Ser fram emot fler bra träningstips..

    Svar

Legg igjen en kommentar